תח"צ בשבת • "אין חריגה מהסטטוס קוו למעט עדכונים בהתאם לחוק"

שלמה בן יוסף | צילום: י.בלינקו No Comments on תח"צ בשבת • "אין חריגה מהסטטוס קוו למעט עדכונים בהתאם לחוק"
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד שעסק בנושא הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וכפייה על נהגים לנסוע בשבת, לבקשת ח"כ יואב בן צור.

ח"כ בן צור אמר בפתח הדיון כי בינואר השנה מסר שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ, לכנסת רשימה שכוללת 159 קווים שרשאים לפעול בשבת וטען שהיא הרשימה העדכנית ביותר. בן צור הוסיף כי מספר חודשים לאחר מכן חשף תחקיר באתר מחלקה ראשונה כי יש למעלה מ-100 קווים נוספים שפועלים בשבת בניגוד לתקנות. "או שבזמן שחלף נוספו פתאום מעל 100 קווים לרשימה, או שמישהו מאשר הוספת קווים בשבת על דעת עצמו ומסתיר זאת מהשר", אמר ח"כ בן צור. הוא הוסיף כי חלק מהקווים גלשו לתוך השבת בשעון החורף, ואמר כי התחקיר חשף גם שחברת נתיב אקספרס מחתימה נהגים על חוזה שמחייב אותם לעבוד בשבת ומשרד התחבורה לא מתערב.

מנהל אגף רישוי, תכנון ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי רשימת הקווים היא רשימה היסטורית שלא משתנה, למעט עדכונים בהתאם לקריטריונים שנקבעו בתקנות, שמאפשרים לתת רישיונות להפעלת קווים בשבת באחד מהמקרים הבאים: שירות לבתי חולים, שירות ליישובי ספר, שירות לישובים שהתושבים בהם אינם יהודים ובמקרים בהם השירות חיוני לצרכי ביטחון או חיוני לקיום שירותי תחבורה ציבורית. לדברי גנון, כל הקווים שפועלים בשבת פועלים בהתאם לאחד מהקריטריונים הללו. גנון אמר כי חלק מהקווים הופסקו והופעלו מחדש, והוסיף כי יעביר את הרשימה העדכנית לוועדה.

הכתב לענייני תחבורה באתר מחלקה ראשונה שפרסם את התחקיר בנושא, עידן יוסף, הסביר כי הסטטוס קוו נקבע באחד בינואר 1992 בחוק, בעת שאז פעלו קווי תחבורה ציבורית בשבת רק בחיפה רבתי ובאילת. הוא הוסיף וטען כי מאז נוספו קווים ומשרד התחבורה לא מקיים את החוק בגליל, בירושלים ובבני ברק. "משרד התחבורה פרץ את הגבולות ואף שינה מסלולים", אמר יוסף. לדבריו, יש גם מקרים בהם קווים לא מגיעים ליעד לפני כניסת השבת ויוצאים לפני צאת השבת. גנון השיב כי המעבר לשעון קיץ השנה היה מאוחר ויצר פער של כמעט שעתיים בין זמן כניסת השבת בשעון הקיץ לבין שעון החורף. הוא הוסיף כי הדבר יצר בעיה למפעילים, אך זה תוקן. "הוצאתי הנחיה להקפיד על הגעה ליעד לפני כניסת השבת", אמר.

ח"כ איציק שמולי, שמילא את מקום היו"ר, סיכם את הדיון ואמר כי אמירתו של גנון שלא מדובר במדיניות היא חשובה, אך עם זאת טוב שיש חברי כנסת כמו בן צור שקשובים לציבור וטוב שיש תחקירים שבודקים זאת. ח"כ שמולי ביקש ממשרד התחבורה להעביר את רשימת הקווים לוועדה ולח"כ בן צור, לפרסמה באתר האינטרנט של המשרד ואף לעדכן את הוועדה על כל שינוי. ח"כ בן צור הוסיף כי אם יתברר שיש קווים שנוסעים בשבת מעבר לקווים ברשימה הוא יבקש דיון נוסף בעניין.



0 תגובות